Gå videre til hovedindholdet

Evaluering - Feed up, Feed back og Feed forward


7. Undervisningsgang - DigiTek - Evaluering

Vi sidder pt. med grundforløbselever på GF2 sosu, som er i gang med deres dokumentationsopgaver i naturfag omkring kost og ernæring.


Feed up på opgaveniveau:
Vi indleder med mål for temaet (som også er mål der indgår i grundforløbets afsluttende prøve i naturfag). Her er der altså tale om feed up - med andre ord. Hvor skal vi hen? Her opererer vi på opgaveniveau og for så vidt også på indhold. 


Feed up på procesniveau:
Samtidig introduceres til, hvor eleverne skal hen på procesniveau. Vi fortæller om den naturvidenskabelig skabelon, der skal anvendes. Her placerer vi vores "feedback" stadig som feed up.


Feed back på opgaveniveau + Feed forward på opgaveniveau:
Vi går rundt blandt eleverne, der arbejder individuelt i denne dokumentationsopgave og vejleder. Vi stiller dem spørgsmål ift., hvor de er i opgaven, dvs. vores spørgsmål er meget minded på indholdet ift. målene. Når eleverne så melder tilbage, hvor de er nået til, stiller vi dem yderligere spørgsmål, der skal ses i en sammenhæng med, hvor de skal hen ift. målet (eller del-mål). Det vil sige, at vi nu opererer med Feed forward. Her ser vi på "kløften" ml. hvor eleverne er nu og hvad der skal til for at få dem frem til målet.


Feed back på procesniveau + Feed forward på procesniveau:
Mens vi går rundt blandt eleverne, spørger vi også til, hvordan opgaven skrider fremad. Hvordan eleverne klarer sig. Hvordan arbejder de med den naturvidenskabelige skabelon for at synliggøre deres forsøg og for at deres læring træder synligt frem. I elevernes svar får vi en idé om, hvor de er i processen + hvordan det går i processen (i metoden) + hvor langt de har igen for at have anvendt den naturvidenskabelig skabelon hensigtsmæssigt/succesfuldt. Når vi vejleder med afsæt i de svar frem mod målet, så opererer vi med Feed forward på procesniveau.



Selvreguleringsniveau:
Ved at vi anvender en del tid på skolen i fællesskab med eleverne til denne opgave kan vi i langt større grad vejlede/give feedback løbende. Det skulle gerne give eleverne redskaber til at reflektere og blive bevidste omkring, hvordan de lærer mest optimalt. Vi fokuserer altså overvejende på den formative feedback, som er procesorienteret, hvilket gerne skulle fostre, at eleverne bliver klar over, hvordan de kan opnå faglig viden både ift. indhold og deres læring.  


Udarbejdet af Pernille T. M. og Stine (undervisere på samme skole/ZBC)

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

DigiTek & Læring set ud fra Illeris Læringsdimensioner

I dette blogindlæg vil jeg anvende Knud Illeris´ læringstrekant, og ud fra den vil jeg forholde mig til, hvordan jeg via hans tre dimensioner;  Indhold, Drivkraft og Samspil , kan se, at jeg kan inddrage digitale medier i undervisningen, således der vil ske en læring for eleverne i min undervisning på Social og Sundhedsskolen i Køge. Illeris´ grundlæggende forståelse for læring, ser han som, at der skal være samspil mellem individet og dets omgivelser samt at individet skal opleve at indholdet og motivationen for læring giver mening i samspillet med den sociale kontekst som individet befinder sig i. I forbindelse med, at jeg vil forholde mig til, hvordan jeg kan anvende digitale medier i min undervisning, er det i følge Illeris vigtigt, at jeg forholder mig til, at alle tre dimensioner kommer i spil .... og hvordan vil jeg så det? Jeg vil nedenfor tage udgangspunkt i Illeris´ tre dimensioner og igennem dem forholde mig til, hvordan det digitale medie kan understøtte hans læring

Udkast til e-læringsforløb om rengøringskemi GF2 SSA